head section

سایت برو تو کار
سایت برو تو کار

کیا اپتیما یا هیوندای سوناتا

مقدمه:

مقایسه موضوعی است که انسان همواره در طول حیات خود با آن سروکار دارد،گاه اخلاق و رفتار خویشتن را با دیگران مقایسه می کند،گاه وضعیت مالی دیگران را در مقابل وضع معیشتی خود قرار می دهد تا متوجه شود در چه جایگاهی قرار دارد .
اما مقایسه بین خودروها از مرسوم ترین سنجش هاست که 2 یا چند خودرو را روی ترازو قرار می دهند تا مشخص شود عیار کدام یک بیشتر است .
از شلوغ ترین کلاس های خودرویی دنیا کلاس سدان اندازه متوسط می باشد به این مفهوم که اکثر خودروسازان در این کلاس با محصولی برای رقبا خط و نشان می کشند که برخی از آن ها مانند:کیا اپتیما،هوندا اکورد،هیوندای سوناتا،نیسان تیانا،تویوتا کمری و …. در کشور حضور پر رنگ دارند و برخی دیگر مثل مزدا 6 و شورولت مالیبو امکان شماره گذاری ندارند هرچند به صورت گذر موقت هر از گاهی در کشور رفت و آمد داشته اند .
مهم ترین مزیت مقایسه خودروها این است که از آن جایی که کارخانه های تولید خودرو خوب می دانند که خودروهای تولیدی شان خیلی زود پس از خروج از خط تولید توسط کارشناسان مجلات و سایت های خودرویی با رقبا مقایسه می شوند تمام تلاش خود را بکار می بندند که بهترین محصول را روانه بازار کنند تا جلوی رقبا سر تعظیم فرود نیاورند به عبارت دیگر همانند راننده ای که در مسابقه است اگر رقیب نداشته باشد بی انگیزه می راند برای کارخانجات هم رقبا هستند که باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت می شوند موضوعی که از اصول اولیه اقتصاد است که می گوید بازار رقابتی همواره به نفع مشتری است متاسفانه در کشور به دلیل تعرفه واردات سنگین رقابتی وجود ندارد که موجب خواب زمستانی چند ساله ی خودروسازان وطنی شده که منفعل بودنشان شهره ی عام و خاص است و با فاصله ای چند ساله از بزرگان این صنعت پردرآمد،در بازار کشور بدون رقیب یکه تازی کنند و با قیمت های گزاف خودروهای از رده خارجشان را غالب مردم کنند که علاوه بر آلودگی،پس از هر تصادف سنگین به دلیل عدم ایمنی لازم خودروها،سرنشینان را باید با کارتک جمع کرد …..
پس از قرار گذاشتن با مالک 2 خودرو،ساعاتی قبل از تست مالک اپتیمادر تماسی با نگارنده عنوان کرد به دلیل مشغله کاری نمی تواند در این آزمایش حضور پیدا کند،اما خودرویشان را در اختیار تیم تست خودروبانک قرار دادند تا ساعاتی بدون دغدغه به بررسی این 2 خودروی خوش خط و خال کره ای بپردازیم که لازم است در ابتدای مقاله از ایشان تشکر ویژه ای نماییم .

طراحی ظاهری:

تا کنون 7 نسل از هیوندای سوناتا و 4 نسل از کیا اپتیما وارد بازارهای جهانی شده است که خودروهای مورد تست نسل هفتم هیوندای سوناتا و فیس لیفت نسل سوم کیا اپتیما بود .
به عنوان رسم ادب به بزرگتر از سوناتا شروع به بررسی می نماییم،خودرویی که از نسل ششم،هیوندای با استخدام بهترین طراحان صنعتی دنیا و کادری مجرب موفق شد تحولی عظیم در محصولات خود ایجاد کند که این جهش به میزانی بود که برخی نسل ششم سوناتا را بچه سی ال اس لقب دادند.
حال نسل هفتم سوناتا با پختگی بیشتر و اعمال نظرات مخالفان و موافقان جلوی دیدگان ماست.
نمای جلوی سوناتا با بهره مندی از جلوپنجره ای 6 ضلعی با خطوط کرومی همانند مرد میانسالی است که کت و شلواری مردانه بر تن کرده است،چراغ های اصلی زیبا با دی لایت هایی که مشابه اس کلاس جدید است زیبا جلوه می کند،کاپوت کشیده با خطوط روی آن تلاش می کند این کت و شلوار مردانه را با خطوط چاکدار روی آن کمی اسپرت جلوه دهد.
در نمای جانبی از آن خطوطی که در نسل ششم شاهدش بودیم خبری نیست و ساده تر بنظر می رسد،رینگ های بزرگ که به سلیقه ی مالک به رنگ مشکی درآمده اند نقطه ی قوت این قسمت است که آینه های راهنمادار کمک می کنند تا از سادگی این نما بکاهند،خط شانه برجسته نیز از گلگیر جلو آغاز و تا چراغ های عقب امتداد می یابد.
نمای عقب با الگوبرداری از نسل جدید مازراتی کواتروپورت شاهکار دست مدیران استودیو طراحی پینین فارینا را به رخ می کشند که حتی الهام گرفتن از آن زیباست،فرم اگزوزها با چراغ های دنده عقب که در میانه ی چراغ های اصلی قرار دارند هماهنگی نسبی دارند.
نسل سوم اپتیما همواره از پرفروش ترین خودروهای وارداتی بوده و هست که پس از فیس لیفت آمار فروش آن چه در کشور چه در سطح جهان سر به فلک کشید شاید به همین دلیل است که برخلاف سوناتا که برای نسل جدید(هفتم) آن طراحان دست به طراحی محصولی کاملا جدید زده اند اما در اپتیما شاهد تغییراتی به آن میزان نیستیم و نسل جدیدش که به تازگی امکان شماره گذاری پیدا کرده بیشتر فیس لیفتی کلی از نسل سوم بنظر می رسد.
در جلو شاهد جلوپنجره ای چند ضلعی هستیم که بار شخصیت دهی به محصولات کیا را بازی می کند موردی که سال هاست در محصولات بنز،بی ام و،پورشه و آئودی دیده می شود و محصولات هر کمپانی مشابه یکدیگر وارد خط تولید می شوند،چراغ های روشنایی در روز همانند سوناتا در بالاترین قسمت چراغ های اصلی قرار دارند و مه شکن به صورت 4 تکه زیبایی خاصی را به این قسمت داده است،خطوط روی کاپوت به اندازه ی سوناتا در این قسمت جلوه نمایی ندارد.
در نمای جانبی بار مسئولیت بر دوش رینگ هاست که به خوبی از پس آن بر می آیند همچنین آب ششی که روی گلگیر قرار دارد تکمیل کننده ی این بخش است،خط شانه برجسته از گلگیر جلو آغاز و تا انتهایی ترین قسمت خودرو امتداد می یابد.
در قسمت عقب خودرو همانند سوناتا شاهد کپی برداری یا در خوش بینانه ترین حالت الگوبرداری از مازراتی گیبلی می باشیم که انصافا هم جذاب از کار درآمده است،اگزوزهای دایره ای شکل در دو طرف خودرو جذابیت بصری نمای عقب را بیشتر کرده است.
در یک جمع بندی کلی در خصوص طراحی خارجی دو خودرو باید عنوان کرد اپتیما بیشتر ظاهری اسپرت داشته و مناسب جوانان است اما هیوندای با سوناتا محصولی مناسب برای قشر سن و سال دار را روانه بازار کرده است،رویه ای که طی چند سال گذشته توسط هیوندا کیا اجرا می شود که با 2 محصول در یک کلاس خودرویی نیازهای قشرهای مختلف جامعه را مرتفع می کند تا درآمد حاصل از فروش آن خارج از این گروه خودروسازی نشود.
لازم به ذکر است با تغییرات اندکی از جمله مشکی کردن رینگ ها و ورودی های هوای زیر سپر این موضوع کمی تعدیل شده بود.

طراحی داخلی:

در ابتدای شرح فضای داخلی لازم است نکته ای را به محضر علاقه مندان سایت خودروبانک برسانیم و آن هم این است که اپتیمایی که مورد تست قرار گرفت جزو فول ترین مدل های تولیدی وارد شده به کشور بود و در آن طرف این محکمه ی فامیلی سوناتا در پایه ترین مدل برای آزمایش به دست ما رسیده بود،لذا تفاوت هایی که بین این دو مدل از نظر تجهیزات وجود دارد ناشی از همین موضوع است والا در مدل های فول سوناتا با توجه به سال تولید جدیدتر آپشن های بیشتری نسبت به اپتیما دارد.

درهای سوناتا را که باز می کنیم کیفیت داخلی توی ذوق می زند،جلوداشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک خشک می باشد و با ظاهر خودرو چندان سازگاری ندارد،فرمان مشابه مازراتی کواتروپورت بوده که تلاش شده به صورت دی شکل طراحی شود،ادواتی از جمله تنظیم سیستم صوتی،کروز کنترل و تنظیمات تلفن همراه را روی خود جای داده است،صفحه کیلومتر شمار و دور موتور بسیار ابتدایی بوده و در شان خودرویی که هیوندای دم از نیمه لوکس بودنش می زند نیست.
جلوداشبورد مرکزی که دیگر خبری از شلوغ بازی های نسل قبل در آن مشاهده نمی شود از این طرف پشت بام افتاده و زیادی ساده بنظر می رسد،اهرم تعویض دنده نیز چندان جذاب نیست.
اما در مقابل دسترسی به ادوات و ارگونومی کابین از بهترین های این کلاس خودرویی است و نسبت به نسل قبل پیشرفت کرده و خبری از سردرگمی نسل ششم نیست.
فضاسازی نیز همان طور که از بیرون مشهود بود به خوبی صورت گرفته است و اتاقی دلباز برای راننده و سرنشینان تدارک دیده شده است که خبری از مماس شدن سر با سقف و برخورد پا با صندلی جلو در قسمت عقب نیست.
به سراغ اپتیما می رویم سورپرایز این قسمت فرمان دی شکل است که بعد از فیس لیفت در این مدل استفاده شد که امضای طراح آن پیتر شرایر بود که این شکل از فرمان را از کمپانی آئودی به کیا به یادگار آورده است.
کیفیت کابین از سوناتا کمی بهتر است و موارد استفاده شده در کابین از پلاستیک نرم و خشک است.
فرمان همانند سوناتا با امکان تنظیمات سیستم صوتی،کروز کنترل،تنظیمات تلفن همراه نقطه اوج و قوت کابین است،صفحه کیلومتر شمار و دور شمار موتور با حجم پردازی های اغراق شده جذاب تر از سوناتا حس می شد،جلوداشبود مرکزی نیز بهتر از سوناتا جلوه می کرد،دسته دنده فرم زیبایی داشته و خوش دست است.


از نظر فضاسازی تقریبا 2 خودرو طبق اعداد کاتالوگ برابرند هرچند سوناتا بزرگتر احساس می شد،حجم صندوق بار نیز که جزو آیتم های مهم خودروهای خانوادگی است به سمت هیوندای با حجم 462 لیتر در مقابل 436 لیتر اپتیما سنگینی می کند.
به سراغ جمع بندی فضای داخلی می رویم قسمتی که هیوندای بدون اغراق بازنده ی ماجراست و علاوه بر کیفیت پایین کابین،طراحی چندان جذابی نیز ندراد و از آن به عنوان عقب گردی برای هیوندای یاد می کنیم.

قوای فنی:

پیشرانه هر دو خودرو مشترک بوده و مهندسین هیوندا کیا ترجیح داده اند برای کاهش هزینه های تولید از پلت فرمی مشترک در دو خودرو استفاده کنند.
هر دو خودرو از پیشرانه ای 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتری سود می برند که تنظیمات متفاوت ای سی یو توان اپتیما را با ۱۷۸ اسب بخار در مقابل 185 اسب بخار سوناتا قرار می دهد،علاوه بر چند اسب بخار اختلاف توان، اضافه وزن سوناتا در مقابل اپتیما( 1391 کیلوگرم اپتیماو 1475 کیلوگرم سوناتا) موجب می شود برنده ی رقابت شتاب گیری را اپتیما دانست،همان طور که طراحی اسپرت تر آن نشان دهنده ی سرعت و شتاب بهتر است.

تجربه رانندگی:

با سوار شدن به هیوندای سعی کردم صندلی را مناسب قدم تنظیم کنم که تنظیمات آن به صورت کاملا دستی یادآور پژو 405 بود،موردی که اپتیما با تنظیمات چند حالته نقطه ی عطف کابین می باشد،با تعویض گیربکس از حالت پی به دی شروع به حرکت با این کره ای خوش خط و خال کردیم،مقداری تنبلی در حین رانندگی حس می شد که حس خوبی را به راننده منتقل نمی کرد موضوعی که هنوز پس از گذشت چندین سال از فروش محصولات کره ای در سطح اول دنیا قابل لمس است،شتاب گیری ها با کندی همراه بود،فرمان و دسته دنده به خوش دستی کیا اپتیما نبود،اما سیستم تعلیق در مقایسه با اپتیما ضربات را بهتر جذب می کند تا مانع از تکان های شدید در کابین شود و رضایت راننده را به دنبال دارد،نداشتن شیفتر دنده موردی بود که نشان می داد هیوندای با عرضه نسل هفتم سوناتا تمرکز بیشتری روی مشتریان پا به سن گذاشته ی خود کرده است تا جوانانی که علاقه مند به خرید خودروهای خانوادگی هستند.

با دکمه ی درایو مود می توان حالت های رانندگی را بین 3 حالت معمولی،اکونومیک و اسپرت تغییر داد که در حالت اسپرت دنده ها برای کسب شتاب بهتر در دور موتوری بالاتر عوض می شود که موجب افزایش مصرف سوخت است.
عملکرد ترمزها با پشتیبانی از ABS ، EBD و … اطمینان بخش بود.
از سوناتا پیاده شده و سوار بر اپتیما می شویم،کیفیت کابین اپتیما یک سر و گردن از سوناتا بهتر می باشد،اپتیما چابک تر و پویاتر از سوناتاست،گیربکس و موتور به خوبی کوپل شده تا پس از فشار اندکی روی پدال گاز سریعا واکنش نشان دهد،وجود شیفترها در حالی که بسیاری از مالکان حتی یکبار هم از آن استفاده نمی کنند قوت قلبی است که برای دوئل های خیابانی اعتماد به نفسی را برای شما به دنبال دارد،علاوه بر این موارد دسته دنده و فرمان از بهترین های این کلاس است و به خوبی در دست راننده می نشیند تا بیشتر از رانندگی لذت ببرد..
سیستم تعلیق خشک و دست اندازهای سطح شهر را به شدت به اتاق منتقل می کند به گونه ای که میشد تعداد سنگ ریزه های زیر چرخ را تخمینی حدس زد!
بی صدایی کابین نیز نمره ی قبولی را کسب می کند هرچند به خوبی سوناتا نیست،روی فرمان نیز با قرار گرفتن دکمه ای با عنوان درایو مد می توان حالت های مختلف رانندگی را با آن تجربه کرد،که در حالت اسپرت فرمان به شدت سفت می شود تا در سرعت و شتاب گیری موجب حرکات تند و تیز خودرو نشده و خودرو در دست باشد در حالی که فرمان سوناتا کمی تنبل حس شد.
نکته ی جالب آپشن های متعدد اپتیما بود که متاسفانه طی چند ساله گذشته و با واردات انواع خودرو و عدم نظارت کافی بسیاری از خودروهای وارداتی علی الخصوص هیوندا،کیا و تویوتا به آفت خود آپشن گذاری دچار شده اند به گونه ای که خودروها با عنوان نمونه فول آپشن تحویل مشتری می شود،در حالی که بسیاری از آپشن ها فقط دکمه ای برای تزئین است که مهم ترین موردی که در خودروی مورد آزمایش به آن برخوردیم سردکن صندلی بود که خاموش و روشن بودن آن تاثیری نداشت و چند بار سعی کردیم چشمانمان را بسته و خود را درون یخچالی فرض کنیم اما هر بار جواب منفی بود،متاسفانه وارد کنندگان عزیز به سودهای حاصل از فروش خودروها راضی نبوده و خودروها را در مدل های پایه وارد کرده و در کشور با نازل ترین قطعات که اکثرا چینی بوده و خیلی زود از کار می افتند روی خودرو نصب می کنند تا سود بیشتری به جیب بزنند!
به جمع بندی در خصوص تجربه رانندگی می رسیم،همانند سایر بخش هایی که شرح آن رفت در این قسمت نیز رانندگی اسپرت با سیستم تعلیق سفت تر نصیب اپتیماست و رانندگی متین و با آرامش با سیستم تعلیق نرم تر مخصوص سوناتا.

جمع بندی:

خیلی علاقه مند بودم همانند اکثر مقایسه هایی که در کشور صورت می گیرد و نویسندگان تلاش می کنند جانب احتیاط را رعایت کنند بگویم اگر خواهان خودرویی هستید که برای شما راحتی و آسایش را به ارمغان بیاورد انتخاب شما سوناتاست اما اگر تمایل به خودرویی با ذاتی اسپرت دارید که در شتاب گیری دستتان را در پوست گردو نمی گذارد انتخاب اپتیماست.
اما واقعیت جور دیگری است،با اختلاف قیمت 15 تا 20 میلیون تومانی ارزانتر اپتیما با قیمت 160 میلیون در مقابل 180 میلیون تومان سوناتا برنده ی بی چون و چرای این مقایسه اپتیماست به عبارتی بهتر است اپتیمایی خریده و مضاف بر رانندگی چابک تر و پویاتر از کیفیت کابین و لذت رانندگی بیشتر آن بهره مند شوید و 20 میلیون تتمه پول خود را پراید بخرید که برای رانندگی در شهر شلوغی مثل تهران مناسب بوده و اپتیمای خود را برای مهمانی ها و سفرهای آخر هفته از خانه بیرون بکشید.
بدون هیچگونه شک و شبهه ای اپتیما با قیمت 20 میلیون تومان ارزانتر نسبت به سوناتا از سوناتا یک قربانی می سازد در حالی که نسل جدید اپتیما وارد کشور شده و خرید و فروش می شود همچنان طراحی نسل سوم اپتیما که دستی هم بر سر و گوشش کشیده(فیس لیفت) شده در جایگاه بالاتری از سوناتا قرار خواهد گرفت مضاف بر اینکه کیفیت کابین بهتری داشته و شتاب گیری ایده آل تری نیز دارد.
در انتها ضمن تشکر از مالک 2 خودرو آقای مجید صادقی مالک اپتیما و آقای پویان محتسبی مالک سوناتا که ساعاتی خودرویشان را در اختیار تیم تست خودروبانک قرار دادند توجه شما را به مشخصات فنی این 2 خودرو جلب می کنیم:

مشخصات فني
مدل کیا اپتیما هیوندای سوناتا
پيشرانه ۴ سیلندر خطی 4 سیلندر خطی
حجم موتور ۲۳۵۹ سی سی ۲۳۹۵ سی سی
حداکثر قدرت ۱۷۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه ۱۷۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۳۱ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه ۲۲۹ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمي ۹.۵ ثانیه ۹.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي ۸ لیتر در صد کیلومتر 8 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن ۱۳۹۱ کیلوگرم 1475 کیلوگرم
قيمت حدود ۱۶۰ کیلیون تومان در حدود 180 میلیون تومان

مقالات